Badriyah – international bellydancer, orientální břišní tanečnice, výuka a vystoupení » Historie a vývoj Raks Sharki v Egyptě

Historie a vývoj Raks Sharki v Egyptě

Raks Sharki (klasický egyptský styl) je tanečním stylem, který vznikl teprve nedávno. Samozřejmě ze začátku vypadal zcela odlišně než dnes a během poměrně krátké doby se rozšířil téměř do celého světa. V tomto článku se dozvíte nejen o samotné historii, ale také o vývoji tance v Egyptě (kolébce tohoto stylu) za posledních několik desítek let.

Casino Opera

V době dvacátých let minulého století byl Egypt centrem zábavního průmyslu arabského světa. Kdybyste se procházeli v té době po Káhiře, připadali byste si spíše v evropském než v arabském městě, jak jej známe nyní. V této době se v Libanonu narodila Badia Masabni (na obrázku vlevo), která později, potom co se přestěhovala do Káhiry, sehrála snad tu nejdůležitější roli ve vývoji Raks Sharki. V roce 1926 založila první egyptský kabaret, který pojmenovala Casino Opera. Badia se nechala inspirovat evropskými kabarety, proto tento noční klub nabízel spoustu zábavy – přes zpěv, tanec až po kouzelnická čísla. Badia´s Casino, jak se kabaretu také říkalo, se časem vypracovalo na jeden z nejúspěšnější a nejpopulárnějších podniků v Káhiře. A právě zde řadíme počátek Raks Sharki.

Badia přenesla tradiční tanec na pódium (ten vycházel ze shaabi, což byl tanec prostého lidu a také z ghawazee, což byl tanec egyptských cikánů, kteří běžně takto tančili na ulicích). Jelikož se jednalo o kabaret s velkým pódiem, tanečnice si nemohly dovolit tančit pouze na jednom místě, jak bylo zvykem. Badia je tudíž vedla k využívání prostoru i ve svém tanci. Kromě tohoto Badia upřednostňovala choreografií před improvizací, vnesla novou rekvizitu do tance, kterou byl závoj (pro úvodní část tance). Tanečnice té doby moc nevyužívaly paže, Badia je tedy vedla k většímu využití (pozice paží nad hlavou) a dále dala za vznik „hadím pažím“, které se dnes běžně v tanci využívají.

Kromě tohoto velkého vlivu na tanec, ovlivnila Badia i samotnou hudbu. Do orchestru, který se skládal většinou z klasických hudebních nástrojů, protlačila i tradiční nástroje, jakými je darbuka, nay nebo zurna. Časem se do skladeb přidaly i další pasáže, např. taqsim, kdy hraje pouze solový nástroj a ostaní nástroje buď nehrají a nebo jen velmi potichu. Takto se začaly formovat mnohem komplexnější skladby, které byly komponovány přímo pro tanečnice tak, aby se vystřídaly různé pasáže (i folklórní) a tanečnice mohla mít bohatší show.

V době 1930 – 1940 byl Casino Opera „domovem“ dvou nejúspěšnějších tanečnic té doby, které Badia vychovala. Byla to Samia Gamal (na obrázku nahoře vpravo) a Tahia Carioca (na obrázku vlevo).

Zlatá éra

V té stejné době se v Egyptě úspěšně rozvíjela také kinematografie. Vznikalo obrovské množství filmů, které se staly velmi oblíbenými jak mezi arabským, tak zahraničním publikem. V těchto filmech často hrály hlavní role i tanečnice, díky kterým se tanec dostal do podvědomí široké veřejnosti jako respektované umění (slavné tanečnice té doby patřily mezi nejlépe placené umělce v Egyptě). Mezi nejznámější tanečnice patřila právě Tahia Carioca, která začínala svou kariéru v Casino Opera a během své taneční kariéry hrála ve 120 filmech. Taneční styl Tahii byl oproti její kolegyni Samii Gamal zemitější a tradičnější. Samia, která taktéž začínala u Badii Masabni, dodala egyptskému stylu více lehkosti – jako první totiž tančila v botkách na podpatku, čímž se tanec trochu odlehčil. K těmto dvěma tanečním hvězdám patří bezesporu i Naima Akef (na obrázku vpravo), která taktéž hrála v mnoha filmech. Její tanec byl krásný, nikdy nebyl nijak vulgární a jak řekla sama Nagwa Fuad, Naema je dodnes obrovskou inspirací pro všechny tanečnice. Na ukázku dodávám video z egyptského filmu z roku 1950, ve kterém tančí Tahia Carioca.

Nová generace tanečnic

V následující době ( v letech 1960 – 1980) se v Egyptě objevily další taneční hvězdy. Mezi nimi byla Nagwa Fouad, která byla vychována Samiou Gamal. Její taneční styl je stejně tak veselý a hravý. Kromě filmů, ve kterých Nagwa hrála, se proslavila především velkými tanečními produkcemi. Vždy měla kolem sebe obrovský orchestr, který také pro ni skládal hudbu a její vystoupení byly opravdové show. Kromě Nagwy zde byla ještě jedna skvělá tanečnice: Suhair Zaki (na obrázku vlevo). Naučila se tančit tak, že doma poslouchala rádio a zkoušela si tančit tak, jak to viděla ve filmech. Časem se z ní stala hvězda, která jako první interpretovala skladby nejznámější arabské zpěvačky – Umm Kalthoum. Dokonce egyptský prezident Anwar Sadat jí řekl: „Umm Kalthoum zpívá svým hlasem, ty to děláš svým tělem.“ Suhair Zaki se proslavila především svou práci s boky (známý Suhair Zaki krok). Krásná ukázka tance Nagwy Fouad (ještě hodně mladinké):

Po éře těchto tanečnic se objevují další tanečnice jako je Mona Said nebo Fifi Abdou, která se nevěnovala pouze tanci, ale také pořádala v televizi kontroverzní show, kvůli kterým ji arabové buď nenáviděli nebo milovali. Bohužel v této době začíná umění ovlivňovat muslimský konzervatizmus (zákaz nahého bříška – začala se užívat síťka) a zároveň se tanec pomalu přesunul z kabaretů do nočních klubů pětihvězdičkových hotelů.

Než se společně podíváme na novodobou taneční scénu v Káhiře a než se začneme zabývat důvody, proč raději v Egyptě neříkat, že tančíte orientální tanec, mám zde ještě úžasné kompilační video všech tanečnic, o kterých jsem zde psala. Stojí za to se na něj kouknout :o)

Úpadek taneční scény

V devadesátých letech nastal bohužel úpadek taneční scény. Důvodů bylo hned několik. V té době v Káhiře tančily pro většinu pětihvězdičkových hotelů tři přední tanečnice – Fifi Abdou, Lusy a Dina. Bohužel hotely představovaly stále stejné umělce a ti, stejně jako již zmiňované tanečnice, neměnili repertoár po dobu téměř deseti let! Návštěvnost samozřejmě byla ode dne menší a většina klubů se buď zavřela nebo se přeměnila na restaurace. Ty, co zůstaly a zajišťovaly večerní program, slevnily vstupné a tím i klesla úroveň zaměstávaných tanečnic. Pokud se však mezi tanečnicemi objevila nějaká opravdu nadaná, měla velmi těžkou cestu se protlačit, jako například nynější hvězda Randa Kamel (na obrázku vpravo).

Druhým důvodem, kvůli kterého ztratil orientální tanec pro většinu arabů respekt, bylo samotné chování tanečnic (ať těch hvězdných – Dina a Fifi Abdou) nebo méně známých tanečnic. Ty nejenže veřejnosti odhalovaly svůj osobní život, který byl plný různých afér, ale také porušovaly zákon. Ten nakazoval tanečnici mít zakryté bříško a vzhledem k tomu, že většina tanečnic toto porušovala, staly se tak pro arabské publikum něčím laciným. Jen připomínám, že v té době byl Egypt silně konzervativní, takže krásná léta Zlaté Éry, kdy tanečnice byly respektované umělkyně, byla fuč.

Typickým příkladem je Dina. Kdysi, když začínala, tančila opravdu nádherně a publikum ji milovalo, ale časem její představení začala šokovat především díky extravagantním kostýmům, ve kterých se vyžívala (viz. obrázek) a to sami uznáte, že mohlo pověst tance jedině poškodit. Je to velká škoda, protože jak sami uvidíte na následujícím videu, Dina byla opravdu skvělá tanečnice. Přesto i v dnešní době je Dina mezi arabským publikem oblíbená, má přece status hvězdy a jak se za chvíli dočtete, v pozdější době zasadila tanci velkou ránu, která jej bohužel velmi pošpinila. (Zde bych jen dodala, že to, co se tenkrát stalo nemusela být vina Diny, mohlo se jednat i o nafingovanou záležitost. Kdo ví…) Zde tedy krásné video:

Naštěstí se v této době objevily tanečnice, které dodržovaly veškerá pravidla a tím získaly popularitu mezi arabským publikem. Mezi tyto tanečnice patří rozhodně Asmahan a Nour, které jsou v dnešní době hvězdy káhirské taneční scény. Samozřejmě to měly tanečnice v té době velmi těžké. Obě dvě  – Nour (z Ruska) i Asmahan (z Argentiny) – tančily na Nile Maxim – výletní lodi na Nilu. A když arabské publikum vidělo, že tyto tanečnice dodržují, co je slušné a jejich tanec byl opravdu krásný, začali si je zvát na svatby, což je ta nejlepší „práce“, jakou tanečnice může mít. Egyptské svatby čítají několik set lidí a tanečnice hraje velmi důležitou roli v programu, který je pro svatbu vždy nachystán. Zde je ukázka tance Nour právě ze svatby:

Novodobá situace v Egyptě

Jenže to nejhorší teprve mělo přijít. V roce 2003 se po Egyptě rozšířila videonahrávka pornografických scén, ve kterých byla natočena Dina a její bývalý manžel. Tento skandál, který byl hutně propírán v tisku, zapříčinil nejen to, že arabové přestali navštěvovat vystoupení tanečnic, ale také je přestali zvát na svatby (to, že jimi opovrhovali, už bylo téměř samozřejmé). V té chvíli nastal největší útlum tance v Egyptě. Nejhůře na tom byly cizinky, které nejprve měly zákonem nakázáno, že mohou vystupovat jen na jednom pracovním místě bez možnosti změny. Poté bylo dokonce zakázáno cizinkám vystupovat vůbec!

Trvalo nejméně rok než se zákaz zrušil (v té době se vrátila na scénu Dina, která na určitou dobu tanec opustila) a hlavně v té době bylo už velmi těžké pro cizinky se dostat zpět na výslunní. Naštěstí pro nynější slavné tanečnice Nour (obrázek vlevo) a Asmahan (obrázek nahoře vpravo), se návrat přeci jen podařil. Nyní, když se půjdete podívat někam na vystoupení tanečnice v Káhiře nebo v jakémkoliv turistickém městě (Hurgada apod.) většinou narazíte na slečny, které mají více umělých částí těla než svých vlastních a nad jejimž tancem jen budete kroutit hlavou. A pak tu máte hvězdy (Nour, Asmahan, Randa, …), které především tančí na svatbách, kam se moc nedostanete, ale naštěstí pro nás tanečnice, vystupují i v některých klubech (Asmahan na Nile Maxim, Randa taktéž) a to je potom mazec!!!! :o)

Mám takový vlastní zážitek z Káhiry, kdy jsem sondovala místní názor na tanečnice. Ten byl samozřejmě nejhorší, že jsou to všechno prostitutky apod. Ale když jsem se třeba zmínila o svatbách a konkrétně o Nour (kterou opravdu zbožňuju), tak to už byl na tváři úsměv a padaly věty jako: „Ale ta je jiná než ostatní! To je pravá tanečnice!“ Takže, aniž by vás viděli tančit, automaticky si vás zahrnou do té nejhorší kategorie. Tedy pokud nejste Nour, Asmahan nebo Randa, … :o)

A na závěr, jedno z nejkrásnějších vystoupení (alespoň pro mě). Randa Kamel:

Zdroje:

www.nour-orientaldance.com

www.belly-dance.org